Till huvudsidan  

Röde Orm - 50 år    1970 - 2019


TRAFIKEN MED MINITÅG 


På en bussresa till Torremolinos sommaren 1969 föddes tanken på trafik med minitåg i Mariehamn. Chaufförer på resan var Hilding Sundqvist och Bror ”Bergö-Bolle” Eriksson. Uffe Grüssner var reseledare. Resan skedde med Sundqvists nya buss ÅL 77. Man hade tagit ut flera bänkar så att de 13 deltagarna och två chaufförerna kunde sova i bussen och i tält i Torremolinos. Tanken väcktes hur man kunde få 1 krona av varje turist om besökte Åland. Antalet turister som besökte Åland var då över 1 miljon. Man diskuterade linbana och minitåg som man sett i Skåne. Man fastnade för minitåg. Karl-Johan Edlund gjorde ritningarna och två tågpar byggdes hos Lunmeks mekaniska verkstad.


Röde Orms minitåg ÅL 2134 kom år 1980. Tåget är på väg 
upp på Badhusberget. 
Foto: Röde Orms samling 
Handelsbolaget Röde Orm inledde trafiken med minitåg i Mariehamn 30 maj 1970 och man körde non-stop mellan Hamnen och Varmans vid Nygatan  i Centrum. De första tågen var försedda med el-bromsar som krånglade en hel del. Följande tågpar som byggdes hos Bjerströms Mekaniska Verkstad år 1973 försågs med tryckluftbromsar som fungerade bättre. 

Minitågen är döpta efter personer i Frans G. Bengtssons roman Röde Orm. De två första minitågen hette Loke och Toke.  

Röde Orm var en viking som levde för 1000 år sedan. Hans mor hette Åsa. Röde Orm gifte sig med Harald Blåtands dotter som hette Ylva. Röde Orm och Ylva hade tre döttrar: Ludmilla, Sigrun och Oddny samt två söner Harald och Svarthöfde. Röde Orms bror hette Odd och Röde Orms bästa väns hustru hette Torgunn. Röde Orm och Toke blev slavar vilka träffade en kvinna som hette Mira.  


Röde Orms minitåg ÅLD 184 i Kuressaare på 
Ösel i Estland sommaren 2007.
Foto: Bosse Ahlnäs
Tågen har väckt intresse på många andra orter som hyrt tågen; Borgå, Hangö, Tavastehus, Ekenäs, Kuressaare 
på Ösel i Estland, Hässleholm och Kungens Kurva i Sverige.

De första tågchaufförerna var:
Hans Andersson
Olav Land
Per-Erik Persson
Bengt Nordström
Elof ”Loffe” Johns
Lars-Ove Eriksson
Hilding Sundqvist
Göran Sundqvist 

TRAFIKEN MED BUSS



Mercedes Benz, ÅL 705

Anders Hägglund använde denna buss i stadstrafiken
1960 - 1962 och Georg Wilhelmsson 1962-1964.
På bilden ser vi till höger Georg Wilhelmsson och till vänster chauffören Per-Erik Persson. 

Bussen finns i dag år 2016 som bussvrak i Tranvik.

Foto: Fotografiet har ingått i tidningen Åland. 

Följande bolag har bedrivit lokal busstrafik i Mariehamn;

Mariehamns Autobussbolag      
1935 – 1942 
trafik till Ytternäs

Anders Hägglund 
1960 – 1962
trafik till
Strandnäs och Gripen

Georg Wilhelmsson
1962 – 1970
Mariehamn runt

Röde Orm
1970 - 2013

Viking Line Buss
2013 - 


Handelsbolaget Röde Orm inledde stadstrafik med buss i Mariehamn 1 januari 1971.

Bolaget inledde trafiken med en buss av årsmodell 1965 som inköptes från Oy Espoon Auto - Esbo Bil Ab i Helsingfors. 

Inför sommaren 1973 inköpte bolaget en buss till av årsmodell 1968 från Veljekset Pohjola i Uleåborg.

Foto: Bosse Ahlnäs, 1971
Ludmilla, ÅL 778 är en av de bussar som varit längsta tiden i linjetrafik, 1975 - 2000, 25 år.

På bilden är bussen inhyrd av Sundqvist Buss och trafikerar på linje 4 till Vårdö.
Foto: Bosse Ahlnäs, 1999. 
Handelsbolaget Röde Orm omändrades till ett aktiebolag benämnt Röde Orm Ab den 6 april 1994. 
Den 1 april 2007 överfördes bussarna, föruton londonbussen ÅLL 61, "Åsa" ÅL 9605  och minitågen till det helägda dotterbolaget Stadsbussen i Mariehamn Ab.
År 2018 överfördes bussarna, ÅL 9605 Åsa (årsmodell 1980), ÅLP 2 Torgunn (1999) och ÅLA 71 Blåtand (2005) till dotterbolaget Ålandsbussen Ab samt minitågen ÅLH 34 (1980) , ÅLD 184 (1983) och ÅLH 888 (1984) till dotterbolaget Citytåget Ab. 
Garagefastigheten överfördes till dotterbolaget Gröninge Ab.


En annan långlivad buss är Åsa, ÅL 9605.
Bussen kom år 1980 och är 39 år senare år 2019 fortfarande 
i trafik, de senaste åren som reservbuss samt nostalgibuss på resor som anordnas av Busshistoriska sällskapet.
Foto: Bosse Ahlnäs, 2011.
Mariehamns stad införde avgiftsfri  busstrafik för passagerarna den 1 februari år 2000. 

Passagerare med Röde Orm:
år 1999  åkte   97.044 passagerare
år 2000  åkte 226.023 passagerare
..............
år 2011  åkte 266.340 passagerare
år 2012  åkte 273.565 passagerare
-----------
år 2013 skötte Röde Orm om stadsbuss-
trafiken t.o.m. maj månad varefter 
Viking Line Buss fortsatte med trafiken.
år 2013 åkte 165.330 passagerare
-----------
Passagerare med Viking Line Buss;
år 2014 åkte 64.189 passagerare
år 2015 åkte 66.763 passagerare 

Busstrafiken bedrevs vardagar med fyra bussar på morgonen och på eftermiddagen, 
med två bussar mitt på dagen och med en buss på kvällen t.o.m. 31 maj 2013.

Bussen som under skolterminerna gick till Järsö i Lemlands kommun söder om Mariehamn hjälpte
till med att skala av trafiktopparna och betjäna Espholmsområdet.

Trafiken fr.o.m. 1 april 2010 t.o.m. 31 maj 2013
Trafik vardagar 06.50 - 21.50, lördagar 08.50 - 14.10
Under söndagar ingen trafik. 

Trafiken under sommaren 2012;
Sommaren 2012 gick en buss vardagar kl. 07.20 -17.40
och en buss på lördagar
kl. 08.50- 14.10.  

Under nyårsaftonen 31.12.2010 trafikerade Stadsbussen hela dagen 
med linje röd med två bussar kl. 06.50 till kl. 01.20, sista avgångarna.
Mellan kl. 23.00 och 01.50 åkte 1.452 personer.  
Under nyårsaftonen 31.12.2011 och 31.12.2012 förekom ingen trafik.

Röde Orms verksamhet fr.o.m. 1.6.2013 
Röde Orm Ab har följande verksamhetsgrenar fr.o.m 1.6.2013:
- Skolbusstrafik från Järsö på uppdrag av Lemlands kommun.
- Trafik mellan Centrum och Maxinge i Jomala 3.6.2013 - 20.12.2013 samt under våren 2015
- Sommartid trafik med minitåg i Mariehamn.
Stadsbusstrafiken övertogs av Viking Line Buss 1.6.2013 

Hållplatsen i Centrum i Mariehamn 
Den 7 januari 2014 flyttades ändhållplatsen för Järsölinjhen från Nygatan tll Bussplan. 

Järsö och Maxinge
Under våren 2015 lades trafiken i centrum om så att bussen inte längre kör via Bussplan utan 
längs Ålandsvägen. Maxinge började igen trafikeras med avgång från Västernäs kl. 13.50 och 14.50 samt från GE-huset på Ålandsvägen kl. 13.52 och 14.52 samt från Maxinge till Centrum och Västernäs kl. 14.00 och 15.00

Fr.o.m. år 2016 är Järsölinjen - linje 8 med i samma taxasystem som Williams Buss och Viking Line Buss. Sunds Buss och Vainion Liikenne är inte med i det gemensamma taxasystemet. 



Foto: Bosse Ahlnäs, 2011.
Den 2 maj 2011 började fiskrens användas som dieselbränsle i bussen Torgunn, ÅLP 2. 

I maj 2013 användes fiskrens som bränsle i 
alla fyra stadsbussar; 
ÅLP 2, ÅLS 12, ÅLD 3 och ÅLL 51 samt i reservbussen Ludmilla, ÅLO 1, 
samt i minitågen.

Fr.o.m. år 2018 används fiskrens i bussen ÅLP 2 samt i minitågen.

 


Uppdaterad den 08.06.2019